Schilderen is een vak dat zijn geheimen niet makkelijk prijs geeft. Eigenlijk moet je elke dag schilderen om de techniek bij te houden. Ook inhoudelijk kun je een schilderij niet te lang alleen laten.
Langdurig contact houden met het schilderij (kijken, kijken, kijken) is een must, totdat het af is. Techniek is natuurlijk belangrijk, maar het is slechts een middel om het schilderij te maken.
Belangrijker is ‘het extra’ dat ik probeer aan het schilderij mee te geven. Ik zoek naar het beeld achter onze werkelijkheid. Dat doe ik meestal door zover mogelijk van de realiteit af te gaan om er daarna, in sommige stukken, weer volledig op terug te komen.
In mijn schilderen houd ik ervan om traditioneel vakmanschap en hedendaagse stijlen samen te laten komen. Ik streef er naar om een werk zo goed mogelijk te maken door het stellen van hoge kwaliteitseisen, aan mijzelf en aan het materiaal.
Als ik al in een hokje geplaatst moet worden dan voel ik mij het meest verwant aan de noordelijke realisten.
Als het uiteindelijke werk de kijker op een of andere manier raakt, dan pas ben ik tevreden.
Alle werken op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen op geen enkele wijze worden overgenomen zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de kunstenaar
Roel van der Wal, schilder en portrettist.
Na een korte opleiding beeldend vormen in Arnhem ben ik in Nijmegen Engels gaan studeren en werd ik uiteindelijk docent. Dat ben ik zo’n vijftien jaar met heel veel voldoening geweest.
Eerst schilderde ik vooral als tegenhanger van het dagelijkse werk. In die periode leerde ik veel over het schildervak door er over te lezen en vervolgens uit te proberen. Vallen en opstaan. Ook door mijn andere hobby's, fotograferen (zwart-wit, zelf afdrukken) het maken van (bronzen) beelden en van zilveren sieraden, leerde ik beter kijken, uitsneden te maken en technisch te denken.
Later werden met name het tekenen en schilderen serieuzer. Ik ben daar in totaal nu ruim vijftig jaar mee bezig, op allerlei formaten, soms schilderachtig, soms meer geabstraheerd. Experimenteren en grenzen verkennen. Dat geeft mij spanning en uitdaging.
Water speelt in mijn werk een opvallende rol. Daarnaast schilder ik portretten, landschappen en stillevens. Altijd gaat het om het spel van het licht. De schittering op het gekleurde bewegende water, mooie schaduwen, een lichtpuntje in een oog tegen het diepere donkere van een pupil.
Vanuit Arnhem verhuisden wij naar het noorden waar ik directeur werd aan de Technische School Leek en later, na fusie op fusie, een van de directieleden van ‘het Nienoord’ en ‘de Borgen’.
Ik ben al meer dan veertig jaar gelukkig met mijn Alice (oorspronkelijk al uit het Noorden) en wij hebben twee dochters en inmiddels drie kleinkinderen. Dankbaar oefenmateriaal voor mij, en voor hen zijn de portretten een leuke herinnering voor later.